עקרונות בעיצוב דיגיטלי
היום ברור כי יסודות בעיצוב ואסתטיקה חשובים מאוד כאשר מתכננים מוצר. אנשי מקצוע ללא הכשרה עיצובית מרגישים לעיתים כי יש להם חסם המונע מהם לדמיין בצורה ממשית את המוצר עליו הם עובדים. חוסר ידע מקדים בעיצוב יכול לגרום לכם לבעיות רבות בעיצוב המוצר ובתהליך היצירה. לכן אנו מחייבים תלמידים שלא מגיעים עם ידע בסיסי בעיצוב לעבור יחידת השלמה שתספק להם את הכלים והידע שהם צריכים כדי להיות אנשי מקצוע מעולים. בשיעור נבחן את כללי הבסיס בעיצוב הדיגיטלי היום: כיצד בונים קומפוזיציה נכונה, צבעים נכונים לעבודה עם מסכים מוארים, שימוש בהבדלי צבעים להעברת מסר, שימוש בטיפוגרפיה, שפה ויזואלית, עבודה עם רזולוציות ולבסוף נסקור את הכלים השונים המשמשים את המעצבים לביצוע עבודתם.
טכנולוגיות web ותהליכי עבודה
בשיעור זה נתמקד בסקירה של הטכנולוגיות השונות בהם משתמשים לפיתוח המוצרים השונים עליהם נלמד. ההבנה של העולם הטכנולוגי וההתפתחות שלו במהלך השנים האחרונות תעזור לתלמידים שלא מגיעים עם הכשרה טכנולוגית להבין את מסגרת הקורס ואת הסביבה המקצועית בה אנו עובדים. במהלך השיעור נדבר על תהליך הפיתוח של מוצרי web ו- mobile ועל הטכנולוגיות שעושים בהם שימוש היום (html, css, javescript).
חווית משתמש, המקצוע הטוב ביותר בעולם
שיעור היכרות עם עולם חווית המשתמש, התפתחות המקצוע, האנשים העוסקים בו כיום ומדוע חשוב להשקיע בו. נציג סקירה מקיפה של מצב השוק בישראל ובעולם ומה מצופה מאיתנו בתור אנשי מקצוע. מכיוון שזהו גם השיעור הראשון נקדיש זמן להיכרות אישית עם הצוות והתלמידים ונדבר על ההתפתחות המקצועית של התלמידים ועל המצופה מהם במהלך הקורס.
אבני הבסיס של עיצוב ואפיון חווית משתמש
כמו בכל מקצוע אחר, גם בעיצוב חווית משתמש אנו מבססים את שיטות העבודה שלנו על כמה עקרונות בסיסיים שיחזרו וינחו אותנו בתהליך עיצוב המוצר. בשיעור נלמד את עקרונות אלו תוך השמת דגש על השימוש בהם בתהליכי עבודה בעולם האמיתי. בין העקרונות שנלמד: שמישות, שימושיות, הנאה, אסתטיקה, נגישות, זמינות המידע, שליטת המשתמש, שימוש ושבירת קונבנציות, גמישות ופשטות. כל עקרון ילווה בדוגמאות ממערכות עדכניות וברקע מקצועי שיסביר מדוע מדובר בעקרון בסיס בתעשייה.
להגיע לפתרון הנכון - שיטות עבודה להשבחת המוצר שלנו
אחד מהשלבים הקשים בתהליך היצירה הוא גיבוש הקונספט הראשוני. מצופה מאיתנו להיות חדשניים, יצירתיים ומגוונים כאשר אנו מציגים את הפתרון המושלם. אנו נלמד אתכם טכניקות לגיבוש הפתרונות שלכם תוך הבנה של התהליך ופיתוח חשיבה ביקורתית בריאה. צוות המרצים שלנו, היה הראשון שהתחיל להשתמש בשיטות מוגדרות לאופטימיזציה של תהליך פיצוח המוצר ובעל הניסיון העשיר ביותר בשימוש בשיטות אלו. חלק מהשיטות פותחו על ידינו והן נלמדות היום בכל המוסדות בתחום, בין השיטות שנלמד: ספקטרום, דאבל ספקטרום, ו- 6up.
כיצד צריך להיראות תוצר תהליך האפיון?
מסמך האפיון הוא התוצר הסופי מתהליך האפיון. לצערנו אפיון הוא עדיין מושג בעייתי בישראל. מסמך זה משתנה בין ארגון לארגון והדרישות המגדירות את הנראות שלו ואת המידע שהוא מכיל אינן קבועות. אנו נלמד אתכם על סמך הניסיון שלנו בארץ ובעולם איך נכון להגיש אפיון בסיום התהליך ומהם העקרונות שמנחים אותנו ביצירת אפיון מקצועי שיענה גם על הרף המקצועי הגבוה ביותר. בסיום השיעור תוכלו להבין את ההבדל בין מסמך אפיון לתיק אפיון (מסמך שאנו מפיקים לטובת תהליך הפיתוח), וכמובן לייצר מסמכי אפיון אסתטיים, מרשימים וברורים. במהלך השיעור תחשפו לגישות שונות ולתוצרי אפיון אמיתיים.
ארכיטקטורת מידע (IA)
מאחורי מוצרים המספקים חווית משתמש טובה נמצאת מערכת מתוכננת היטב. הגדרת המבנה הפנימי של המערכת הינה אחת הפעולות החשובות בחיזוק יכולת ההתמצאות במערכת (findability) כי אף אחד לא קונה מוצר שהוא לא מוצא, והכרח של ממש במערכות מורכבות. שיעור זה מתמקד במה שקורה "מתחת למכסה המנוע" של חווית המשתמש וביישום נכון של שיטות מתחום ארכיטקטורת המידע (Information Architecture) על מנת להחליט בסוגיות כגון איזה סוג ניווט מתאים למערכת שלנו, איך נחלק את סוגי התוכן השונים לקטגוריות ומה עושים כשצריך לאפשר גישה לאותו המידע ממקומות שונים. בין היתר נתנסה גם ב- sorting card ,אחת משיטות המחקר הנפוצות ביותר המסייעת בהגדרת המבנה.
הפסיכולוגיה מאחורי העיצוב: קוגניציה ומגבלות התפיסה האנושית
משפט ידוע בקרב אנשי המקצוע בתחום טוען ש"אתה לא המשתמש" אבל לכולנו יש משהו משותף, כולנו אנושיים. בשיעור זה נבין כיצד הפסיכולוגיה הקוגנטיבית וההתנהגותית וההיכרות עם המוח האנושי, מספקת לנו כלים ליצירת ממשקים שיגרמו למשתמשים להרגיש כאילו חזינו את המחשבה הבאה שלהם. נכיר את המערכות הפיזיולוגיות המשפיעות על התפיסה החזותית שלנו, נלמד כיצד לייצר קשר רגשי בין משתמשים למוצר, מדוע מוצרים יפים נחשבים לשמישים יותר, האם ניתן באמצעות עיצוב הממשק להשפיע על בחירות שמבצע המשתמש ומה קורה כשמשתמשים טועים (ואת מי להאשים).
מחקר מקדים ועיצוב מונחה משתמש
היכרות עם השוק והמשתמשים הם ההבדל בין מוצר מצליח לכישלון. ללא הבנה עמוקה של המשתמשים לא נוכל לייצר מוצר מנצח ולכן שיטות למחקר משתמשים הן אבן בסיס במחקר מקדים. אך המחקר הראשוני שלנו לא נגמר שם. אנו נלמד לבצע מחקר שוק ומחקר מתחרים כדי להבין את העולם והסביבה התחרותית בהם אנו פועלים, נבצע מחקר לקוח כדי להכיר את הדרישות והמטרות שלנו ונבחן לעומק את המשתמשים כדי לייצר להם מוצר שעונה על צורך אמיתי. בשיעור תחשפו לתהליכי מחקר אמיתיים ונדגים כיצד הם שינו את עיצוב המוצר וגיבשו הגדרות לדמותו. נציג ונתרגל שיטות מחקר ברמות שונות של מורכבות: ראיונות עומק, תצפיות, מחקר פרסונות וניתוח תוצאות מכלי כריית נתונים וניתוח בדיקות AB Testing .בנוסף נראה כיצד תהליך מחקר יכול לעזור למוצר קיים. ולא רק למוצר חדש. צוות המרצים שלנו מחזיק בניסיון עשיר בתהליכי מחקר ויחשוף דילמות ותוצאות מפתיעות לשימוש בשיטות אלו.
עיצוב חוצה פלטפורמות : ממשקי mobile
חלק גדול מהעבודה בתחום כיום מוקדש לאפיון ועיצוב אפליקציות ומערכות סלולריות. לכן אנו מקדישים חלק גדול מהקורס לפיצוח תהליכי העבודה במובייל ובטאבלטים. אנו נלמד כיצד נכון לאפיין מוצרים למסכי המגע השונים, על הגישות בעיצוב מוצרי native לעומת מוצרי web ,על השוני בחשיבה כאשר מאפיינים מוצר למובייל ועל שיטת העבודה המפורסמת first mobile. בין השאר נלמד גם על שיטות עבודה נכונות כאשר מאפיינים מוצרים לפלטפורמות השונות הקיימות בעולם המובייל עצמו ונעביר לכם קבצי עבודה ורכיבי אפיון שפיתחנו בעצמנו ושיוכלו לעזור לכם בעבודה היום יומית. לצוות המרצים ניסיון עשיר של מעל ל-200 אפליקציות ייעודיות לכלל המכשירים והטכנולוגיות וזהו ללא ספק נושא שחשוב ללמוד בו מהניסיון.
עיצוב ממשק אופטימלי - עיצוב רספונסיבי
כיום מעטים הממשקים שלא מתוכננים מראש כמתאימים לכל הפלטפורמות - כלומר ממשקים רספונסיביים. אנו נלמד על שיטת העבודה הנכונה כאשר מתכננים ממשקים רספונסיביים, על ההגיון מאחורי תכנון לכלל הפלטפורמות ועל הקשיים שפתרונות אלו מציבים בפנינו. לבסוף נבין לעומק מתי נבחר לייצר ממשק רספונסיבי ובאיזו רמה (רספונסיבי מלא או חלקי, או עיצוב פלואידי).
יצירת חדשנות ופיצוח אסטרטגי של מוצר חדש
אין ספק שמצופה מאיתנו בתור אנשי מקצוע מעולים להוביל חדשנות, לאמץ אותה ולתת לה לבוא לידי ביטוי בתוצר שלנו. אך כיצד אנו יכולים לאמץ אותה אל תוך הליכי העבודה שלנו? אל המוצר שלנו? אנו נלמד את אחד הנושאים החשובים והקשים ביותר בתהליך העבודה - יצירת ממשקים חדשניים שמביאים לידי ביטוי את הערך האמיתי של המוצר (לעומת ממשקים חדשניים ללא ערך אמיתי שיכשלו). בין השאר נלמד מהי חדשנות ממשקית, כיצד אנו לומדים עליה ומתעדכנים בה וכמובן נתרגל לאפיין תוך חשיבה על חדשנות.
תהליכי עבודה ומתודולוגיות מתקדמות
ארגונים וחברות שונים עובדים בצורה שונה. אין שיטת עבודה אחת שתתאים לכולם ואנו צריכים לדעת כיצד להתאים את עצמנו ואת תהליכי העבודה שלנו ליצירת תהליך עבודה אופטימלי. אנו נלמד על הגישות המובילות בתהליכי העבודה כיום (למשל scrum & agile ,לאיזו סוג של פרויקטים וצוותים הן מתאימות). בנוסף נלמד על הרכב הצוותים המקצועיים בארגונים שונים ועל אנשי המקצוע השונים שתעבדו איתם ומולם.
כלי עבודה מקצועיים
אנו נלמד כחלק מהקורס וכבר בשיעורים הראשונים כיצד לעבוד עם סביבת העבודה של axure ,שנחשב היום לכלי הנפוץ והמרשים ביותר אך למרות יתרונותיו הברורים אסור לנו להפסיק ולהתקדם ולכן נלמד על כלים מתקדמים נוספים ונבין כיצד הם יכולים לעזור לנו לעבוד מהר וטוב יותר וכמובן לתת ערך גדול יותר לאנשים שעובדים איתנו. שילוב של הכלים יאפשר לכם להוציא תוצרים מרשימים ומדויקים. ליאור יאיר, מנהל הקורס, היה איש המקצוע הראשון שהציג את אקשור בישראל והוא היה זה שדרש שכל עובדיו יעבדו עם התוכנה. היום, רוב אנשי המקצוע בישראל משתמשים בה. אנו לא נלמד אתכם רק את הכלי הכי טוב בשוק היום - אנו נלמד אתכם את הכלים שהולכים לשלוט בשוק גם בעתיד ואתם תהיו הראשונים לעבוד איתם.
בדיקות שמישות ושיטות לשיפור המוצר
אחד השלבים החשובים ביותר בחיי של מוצר הוא שלב הבדיקות. בשלב זה אנו בוחנים את התוצר שלנו אל מול משתמשים אמיתיים מתוך כוונה לשפרו וללמוד כמה שיותר על התנהגות המשתמשים.אנו נלמד שיטות מתקדמות לבדיקות שמישות, כיצד לתכנן בדיקות, הכלים המשמשים אותנו ואילו סוגי בדיקות קיימות היום בשוק. נלמד לא רק לבצע בדיקות מלאות אלא גם בדיקות פשוטות, זולות ומהירות שישרתו אותנו במצבים בהם לא יהיה לנו זמן או משאבים אך לא נרצה להתפשר על איכות המוצר. בנוסף, נלמד לערוך ביקורת מומחה על מוצרים קיימים ולנתח את הנקודות הבעייתיות בכל ממשק וכיצד יהיה נכון לשפרו.
הגשת והצגת תוצרים
העבודה שלנו מתחלקת ל-2 חלקים עיקריים: עבודה על המוצר והצגתו. חוסר יכולת להציג את העבודה שלנו בצורה נכונה פוגעת בנו ובתוצר. כמה פעמים יצא לכם לזרוק קונספט טוב לפח רק בגלל שהלקוח או המנהל שלכם לא אהבו אותו? אנו נלמד כיצד נכון להציג אפיון ואף עיצוב, נלמד ונתרגל רטוריקה ככלי להעברת מסר, נציג שיטות לניהול פגישת הצגה ונסקור דוגמאות למצגות עדכניות ומרשימות. בסיום השיעור התלמידים יקבלו קבצי מצגות לשימוש עתידי.
הבנת לקוח - ניתוח דרישות נכון והבנת מודלים עסקיים
בתור אנשי מקצוע אנו מספקים שירות ללקוחותינו. עקרון בסיסי לשירות מוצלח הוא הבנת הצרכים שעומדים מולנו. תהליכים רבים נכשלים רק בגלל חוסר תיאום לגבי מטרת הפרויקט בין השותפים השונים במימוש מוצר חדש. הבנה לעומק של מטרת הפרויקט תשרטט לנו את הדרך להצלחה. בשיעור נלמד כיצד לבחור מטרות באופן מדויק וכיצד הגדרת מטרה יכולה לשנות את המוצר כולו. בנוסף נדבר על מודלים עסקיים שונים וכיצד הם יכולים לשרת ואף לשנות את מטרת הפרויקט וכמובן את עיצוב המוצר הסופי.
יצירת ממשקי-על: שילוב נכון של מערכות וכלים חיצוניים ועבודה עם API
אנחנו לעולם לא יוצרים מוצרים אל תוך הריק, חלק גדול מההצלחה שלהם תלוי ביכולת להסתמך ולהתממשק עם שירותים קיימים. אנשי מקצוע שיודעים להתממשק עם מוצרים קיימים ולתכנן את ההתממשקות נכון, בדרך כלל מייצרים מוצרים טובים יותר. אנו נלמד כיצד להטמיע יכולות מהכלים הנפוצים ביותר (google, connect facebook) נחפש ביחד כלים להעשרת המוצרים שאנו עובדים עליהם ונראה דוגמאות כיצד שילוב נכון של מספר שירותים ויכולות יוצרים ממשק-על.
אינפוגרפיקה ואנימציה ככלים להעברת מסר
אינפוגרפיקה ואנימציות נחשבים לכלים מובילים היום להעברת מידע באופן ויזואלי (Visualisation Data). אנימציה נכונה יכולה לשפר משמעותית את הממשק והמוצר הסופי ואינפוגרפיקה מתאימה תקל על תהליך קליטת הנתונים על ידי משתמש. בשיעור נלמד איך עושים זאת נכון. איך מייצרים אינפוגרפיקה טובה ולא רק יפה. נלמד על סוגים שונים של אינפוגרפיקות, על יישום נכון המתחשב בפלטפורמה ועל איך ומתי כדאי לשלב את הכלי העוצמתי הזה בממשקים שאנו יוצרים. בנוסף נלמד על התפקיד החשוב של האנימציות, על האנימציות הבסיסיות וכיצד אנו חושבים ובוחנים אנימציות כבר בשלב האפיון.
שיעור קריירה : מפגשים מהסוג האישי עם אנשי מקצוע בתעשייה
אנשי חווית משתמש באירגונים שונים יכולים לעשות עבודה שונה לחלוטין. בחלק מהארגונים, לדוגמה, התפקיד כולל עיצוב ובחלקם דווקא ניהול מוצר ו/או ניהול פרויקטים. חשוב לנו שתבינו את ההבדלים בין התפקידים וכיצד הם נראים בחיי היום יום. בשיעור הזה נזמין אנשי מפתח בתעשייה שכולם מחזיקים אמנם באותה הגדרת התפקיד (מומחה חווית משתמש), אך במציאות הם עושים עבודה שונה לחלוטין. מטרת השיעור היא שתוכלו לסמן מטרה על התחום והתפקיד שמעניינים אתכם ותבינו את השוני בין ארגון לארגון.
לומדים מהניסיון: מה יהפוך אתכם לאנשי מקצוע מעולים : מבוא לחווית משתמש הוליסטית
בשיעור האחרון אנו נספק לכם הצצה מעמיקה לחיי אנשי המקצוע בתחום ונשתף אתכם, מהניסיון שלנו, בתהליכים שעוזרים לנו להישאר מעודכנים ומקצועיים. זהו שיעור בגובה העיניים על החשיבות של להישאר מעודכן ועל הדרכים שיבטיחו שתמיד תהיו כאלו. בנוסף, נשאיר זמן למענה על שאלות אחרונות, נדבר על החידושים והעתיד של עולם חווית המשתמש בישראל ובעולם ונציג את עולם חווית המשתמש ההולסיטית שתופס תאוצה בתור ההתפחות המקצועית הבאה. בסיום השיעור נחלק את תעודות הקורס וננשום בזהירות כי עכשיו מתחילים לעבוד.